יום שני, 21 ביוני 2010

שיווק ויראלי חדשות וידאו באינטרנט/סדרת הדרמה החדשה של אורנג' RESTART שווה DELETE

RESTART סדרת הדרמה החדשה של אורנג' שווה DELETE. על מה יצא קצפנו וחרון אפנו הרגיש והמעודן? אפילו החוטם שלנו עייף מהעמדות פנים, שחוק ומותש משחקנים מוכשרים שמגוייסים לפרוייקט נטול אמירה. למה RESTART של אורנג' הצליחה להוציא מאיתנו את כל הציניות? למה באמת? קודם כל בגלל כל מה שאין בה. אין בסדרה RESTART מבית אורנג' ניחוח של פריצת דרך. אין בסדרה אפילו לא ניצוץ אחד של כישרון בימוי. אין בסדרה אפילו לא פריים אחד שמבטא חדשנות. אין בסדרה הבנה בסגנון בימוי אינטרנטי, כן יש דבר כזה. הסדרה מבויימת ונראית כמו סרט סטודנטים נטול כישרון ופלספני עד בלי די. זה מעייף, זה מתיש, אין בזה ולו רגע אחד של הנאה. זה נראה כאילו חבורה של אנשים יצרו סדרה ויראלית ורצו לספר לחברה. תרבות המקורבים הצליחה להנפיק לנו עוד טלנובלה אינטרנטית. התוצאה, סדרה מפוהקת, יומרנית וחסרת חשיבות. למה? למה זה מגיע לנו? יוטיוב כבר קיימים 5 שנים, נוצרו כבר דפוסי חשיבה וסגנון, למה לא ללמוד מכל אותם יוצרים בעולם? למה ליצור סדרה שנראית כמו גטו ומרגישה כמו גטו? גטו תרבותי, חנוק, מכווץ ישבן וחסר יכולת חיברות ופתיחות. סדרה ויראלית אמורה לדבר אלינו, לגעת בנו, ליצור רגע של אינטימיות. בסדרה RESTART זה לא קורה. הנתק מהצופה הוא מוחלט. במקום לנפץ את המסך וליצור רגעים קסומים של דיאלוג, RESTRAT יוצרת אין סוף רגעים של פיהוק ותחושת מבוכה.





האם מישהו מהיוצרים שנטלו חלק בהפקת הסדרה המזוויעה הזאת צפו בסדרות ויראליות בעולם? האם מישהו מהם חי נושם אינטרנט? לא, זה לא נראה כך. זה נראה עייף, מיושן, רדוד, נטול ברק, חסר אמירה. לא מספיק לקחת חבורה של צעירים מוכשרים ולמרוח אותם על המסך. האשמה רובצת לפתחם של היוצרים ולא לפתחם של השחקנים. היוצרים בסדרה לקחו את עצמם יותר מדי ברצינות, בלי קריצה, בלי מודעות עצמית מפותחת ואת התוצאה אנחנו רואים בכל פריים. הרצון להנפיק סדרה זולה, בתקציב נמוך מגובה ים המלח, עלתה לסדרה RESTART ביוקר. אנחנו בכל אופן ממליצים על DELETE. כך זה נראה בעולם, כשבלוגר צעיר מדבר בשפה אינטרנטית עדכנית, כך זה נראה בתל אביב, כשיוצרים נפוחי יומרה וחשיבות עצמית מנסים ליצור סדרה ויראלית. שאלוהים יעזור לנו כמה שזה מביך, מעושה ונטול כשרון.



צפיה בסדרה RESTART מעלה היבט מטריד. השפה המדוברת, היא שפה צפונבונית, תל אביבית, שיינקינאית, מנותקת מהמציאות. מבודלת ומבדלת מן האינטונציות של הרחוב. המבטא, הדיאליקט שמסגיר כל אחד מאיתנו ומעניק לנו זהות ייחודית נעלם. מה עשו היוצרים החביבים כדי להיחלץ משלל המבטאים והניבים בשפה הישראלית? הוסיפו לסדרה שחקנית עם מבטא דרום אמריקני. ועל זה נאמר, הספרדית היא המזרחית החדשה. DELTETE DELETE DELETE. בכתבות היחצנות אודות הסדרה נכתב על השפה החדשה. שפת הפייסבוק. פייסבוק היא שפה כתובה. שפת סטטוס כתובה ולא מדוברת. שפה שאם תשימו אותה בפיו של שחקן, הרגתם אותו. הפכתם אותו לרובוט קטן. כך הסדרה נראית, חבורת רובוטים כלואה בפורמט מייגע. הפורמט, כן, הפורמט, כולנו אמורים להתלהב מן הפורמט. כאילו שאיבדנו את אמות המידה שלנו. במדינה שבה הערוץ המסחרי המוביל משדר 3 ימים של שירה בציבור, אין כבר למה לצפות. חוץ מסדרות על רובוטים ופורמטים בלתי מענגים בעליל. אל תצביעו, אל תאהבו את זה. כי אם תאהבו את זה, מחר תקבלו מלוא החופן סדרות כאלה.

2 תגובות:

  1. השפה צפונבונית/אליטיסטית? כן. סדרה על 20++ במרכז תל אביב.

    הפורמט דווקא מתיישב לי בול על האייפון. סדרה שנבנתה ל-3.5 אינץ. רק פרצופים בזום. בלי הרבה תנועה. יורד נהדר בסטרימינג.

    אני מחכה לפרק הבא.

    השבמחק
  2. לא נראה לי שראינו את אותה סדרה! נהניתי מכל רגע, לא הובכתי משום דבר, התרגשתי, הסתקרנתי, רציתי עוד. פורמט יעיל וקומפקטי, לא צריך יותר, הרגשתי שהיוצרים ממש קרצו אליי, בלי שום יומרה, להיפך, הם יודעים שאני יודעת שהם יודעים שכבר ראיתי הכל וקשה לחדש לי. ודווקא בגלל זה - חידש לי!

    השבמחק